Home Nyheder Same Centauro – en af de første firhjulstrukne traktorer i Danmark

Warning: Parameter 1 to plgContentAlphacontent::onAfterDisplayTitle() expected to be a reference, value given in /home/www/industrialia.dk/libraries/joomla/event/event.php on line 68

Same Centauro – en af de første firhjulstrukne traktorer i Danmark

Email Udskriv PDF

Francesco Cassani, grundlæggeren af Same præsenterede i 1924 prototypen til det der skulle blive verdens første dieseldrevne traktor. I 1927 gik traktoren i produktion i Treviglio, Italien og grunden til Same fabrikken var lagt. Same er i dag basen for og del af verdens 4. største traktorproducent; Same Deutz-Fahr Group med en årlig produktion på ca. 35.000 traktorer.

I 1952 lancerede Same verdens første firhjulstrukne traktor og i 1958 var Same den første i verden med dybdekontrol gennem liftarmene. Disse to opfindelser bliv videreudviklet og var vigtige kendetegn ved traktoren Same Centauro.

Sidst i 50´erne blev de første Same traktorer hentet til Danmark af fremsynede landmænd, som selv importerede traktorerne. I 1964 blev en formel import oprettet og frem til 1985 havde Same skiftende importører. Siden 1985 har Scan-Agro haft importen.

Centermonteret firhjulstræk og luftkølet V-motor
Same Centauro var udstyret med Sames egen fircylindrede V-motor. V-motoren var kompakt og vibrationsfri og havde et stort drejningsmoment og et usædvanligt lavt brændstofforbrug. Også denne Same motor var luftkølet, hvilket gav en enklere opbygning med færre motorkomponenter og minimal vedligeholdelse. Same Centauro var en kort kompakt traktor med et lavt tyngdepunkt og en god vægtfordeling.

Firhjultrækket var af en unik opbygning og forskellig fra hvad man tidligere havde set. Udviklingen som Same tog verdenspatent på, gav Same flere priser og blev forsøgt efterlignet af flere konkurrenter. I dag opbygges de fleste firhjulstræk som bekendt i stil med det Same præsenterede i 60'erne.

Same's centermonterede drivaksel uden kardanled og med planetgear i hjulnavene, gav flere fordele; den høje rotationshastighed på drivakselen betød at aksler mv. blev belastet mindre og erfaringerne var da også at der var lavt vedligehold og aldrig problemer med forhjulstrækket. Samtidig betød opbygningen at Same Centauro havde samme frihøjde som en tohjulstrukket traktor og tillige en lille venderadius.

Same fremhævede at firhjulstrækket gav 30% bedre udnyttelse af motoreffekten – på fedtede og bakket terræn endda 50% bedre trækevne, hvilket forklarer hvorfor Centauro´en fortsatte, når tohjulstrukne traktorer måtte give op.

En anden væsentlig fordel ved Same´s firhjulstræk, og som var årsag til en af de priser Same fik for udviklingen, var muligheden for at motorbremse via alle fire hjul, hvilket var til stor gavn for sikkerheden.

Vægtoverføring gennem liftarmene
Same havde i 1958 udviklet en ny lift med vægtoverføring gennem liftarmene. Det automatiske hydrauliksystem som blev kaldet ”Valvematic” gav en mere effektiv vægtoverføring end man hidtil havde set og var sammen med firhjultrækket årsagen til den gode trækkraft.

På Same Centauro bliv liften betjent med et håndtag under rettet. Same havde arbejdet meget med optimering af førerkomfort og det var bekvemt at kunne betjene liften uden at slippe rattet. Traktoren var desuden udstyret med et velaffjedret sæde med armlæn.

Varnæsløkke Maskinstation har kørt Same siden midt i 60´erne
Christian Lund, Varnæsløkke på Sundeved mellem Åbenrå og Sønderborg, havde set hvor effektivt en Same med firhjulstræk kunne trække en 4-furet plov på de bakkede lerjorde i området. I 1966 købte han en firhjulstrukket Same Centauro 55 hos den daværende importør Buchtrup i Randers. Hurtigt fulgte de lidt større søstermodeller Leone 70 og Ariete 85, der havde samme design og opbygning.

Christian Lund husker hvor imponerende Same Centauro´en kunne arbejde – den kunne trække det dobbelte af, hvad man var vandt til med en to-hjulstrukket traktor med datidens vægtoverføring. Normalt kørte Varnæsløkke med en 3-furet plov efter Centauro´en, men det er hændt at den ”lille” 55 hk traktor har trukket en 4-furet plov på lerbakkerne – ganske imponerende og noget der fik naboerne til at spærre øjnene op. Man havde også god gavn af firhjulstrækket når møgsprederen skulle trækkes op af en bundløs mødding. Eller ved opgaver hvor der skulle køres meget langsomt frem – her havde de tohjulstrukne svært ved at stå fast, men Centauro´en fortsatte ufortrødent. Maskinstationen der netop har fjeret 50 års jubilæum har køre Same lige siden og har nu 15 stk. af de stærke orange italienere.

Materiale og fotos venlig udlånt af ”Historical Archive SAME - Treviglio – Italy” og Finn Søndergaard fra Scan-Agro

  
Fakta om Same Centauro 55

Motor: Same DA 954/V, direkte indsprøjtning
Køling: Luft
Brændstof, type: Diesel
Slagvolumen, l:  3,4
Maks. effekt, hk:  55
Transmission: 8 frem og 4 bak, Med krybegear (fra 0,18 km/t) 14 frem og 7 bak
Kraftudtag: bag og midt (ekstraudstyr)
Liftkapacitet, kg: 1.800
Egenvægt, kg: 2.490
Dækmontering, for: 8 x 24 eller 13 x 28 - bag: 13 x 28 eller 11 x 36
Produceret fra: 1966-1969
Antal produceret:  9.754


 

Senest opdateret ( Mandag, 07 December 2009 16:52 )  

Menu


Warning: Parameter 1 to modMainMenuHelper::buildXML() expected to be a reference, value given in /home/www/industrialia.dk/libraries/joomla/cache/handler/callback.php on line 100
Besøg Industrialia.dk på